Васа Неудобната: Page 6 of 13

Павел Писарев, който тогава беше генерален директор на БНТ, им предложиха да започнат работа в телевизията. Говоря за Тома Томов, Николай Конакчиев, Васил Марков, Любомир Коларов, Радослав Цанчев, Милан Миланов, Димитър Езекиев... Това беше истински интелектуален преврат. Абсолютен пуч!

Нахлухме като цунами в телевизията. Славков започна да прави модерна телевизия и аз имах щастието да мина през всичките етапи на това модернизиране – от черно-белия филм през видеото, първа и втора програма, цветното изображение. Беше страшно интересно и страхотно предизвикателство.“

Първото работно място на Васа Ганчева е в Информационна дирекция.

„Който не е минал през новините, не може да се смята за истински телевизионер, това е истинската школа. Почнах като асистент режисьор, носела съм кутиите с лентите, докато се обуча и се обучих много бързо. Бях минала вече през киното, където Методи ме оставяше сама да монтирам. Веднага почнах да правя филми. Един от първите беше под ръководството на Донка Акьова за мафията. Тръгна се от едни милиционерски разкрития в Бургас и се разплетоха големи далавери.

Най-много ми харесваше да усещам силата на електронната медия. Имах късмета да бъда там, когато Иван Славков внесе модерна телевизионна техника. Продуктите ни станаха конвертируеми, вече можехме да търгуваме с тях.“

За Васа е необясним фактът как тогава с 200-300 души състав БНТ е реализирала почти изцяло оригинална продукция, а днес, с десет пъти повече хора, телевизията не може да се справи с това.

След новините и филмите Васа става първи режисьор на „Информационен дневник“ – обедното предаване, откъдето минават Тома Томов и Кеворк Кеворкян. Ето един комичен случай от онзи период.

„Възложиха ни с Иван Николов – много кадърен човек, сега е бизнесмен – да направим шапка на „Информационен дневник“. И направихме страхотна шапка. Извадих кадри от шоу на Пиер Карден, сложих елементи и от балет. И като я сглобихме, дойде комисията и каза: „Чудесно, деца, ама къде е петолъчката, къде са житата, къде е стоманата на Кремиковци?“ И се наложи да я преправяме. Все пак успях да си извоювам няколко естетски кадъра.“

И още един подобен сюжет.

„Когато почна „Панорама“, направих модерен бял декор, без бюра. Имаше хубави лампи, зеленина. Решиха, че е скандален, и ме уволниха. След 24 часа ме върнаха. Аз хуманизирах политическото предаване. Четири-пет години сме работили заедно с Гарелов. Но и много неприятности сме срещали. Имаше един тежък случай – Петър Кожухаров. За всяко нещо ни дереше ивици от гърба. Човек без никакво чувство за хумор. А сега кой го знае? Никой!

После започнах работа във „Всяка неделя“. Изобщо моята съдба е съдбата на пионера. Всичко започвам от самото начало. Много е тежко. А колко е хубаво да ти поднесат нещо на тепсийка и направо да те включат в играта. Но поне си вършех всичко сама.“
Освен това Васа прави и „Журнал ЛИК“, нейно авторско предаване, което се задържа 7-8 години на екрана. Многобройните ангажименти й помагат да формулира следния извод:

„Тогава разбрах и до днес отстоявам възгледа, че